Több mint két éve, 2005. december 12-én lépett életbe a II. kerület jelentős részét — a Szépvölgyi út, Lajos utca, Margit körút, Hűvösvölgyi út és Nagykovácsi út által határolt területet — érintő súlykorlátozás. A rendelkezés alapján a kerület útjait csak külön engedély birtokában használhatják a 12 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek. Az engedélyek kiadásával a Fővárosi Közlekedési Ügyosztály által felügyelt Fővárosi Szállítási Tanácsadó Kft-t bízta meg a kerület. Az ellenőrzést a kerületi Városrendészeti Csoport közterület-felügyelői végzik.
Szalai Tibor jegyző lapunkat arról tájékoztatta, hogy a kft a megállapodás több pontját nem tartotta be. — Az egyeztetéskor a II. kerületi önkormányzat kikötötte, hogy minden beérkezett kérelemről tájékoztatást kér a Polgármesteri Hivatal, mivel azokat ismerni, illetve véleményezni kívánta. Egyetlen olyan igazolást sem lehetett volna kiadni, amely úgynevezett behajtási engedélyt kér. Csak olyan tehergépkocsiknak adtunk volna hozzájárulást, amelynek a II. kerület az úti célja. Az úgynevezett biankóengedélyek kiadásának mellőzését is kértük, hiszen ezeken nem szerepel rendszám, és lehetővé teszi, hogy egy cég egyetlen engedély birtokában több gépjárművet is üzemeltethessen. Azt is kértük, hogy az engedélyeken tüntessék fel a pontos útvonalat, hogy a kerületi Városrendészet ellenőrizni tudja annak betartását. A jegyző által felsorolt, a megállapodásban lefektetett kívánalmak közül azonban alig valósult meg valami. Az elmúlt két évben közel 2000 engedélyt adott ki a Fővárosi Szállítási Tanácsadó Kft. A szám nagysága egyértelművé tette, hogy a korlátozó intézkedések nem hozták meg a várt eredményt. Ráadásul a közterület-felügyelőknek sem volt korlátozó eszköz a birtokukban, hiszen az ellenőrzött járművek majd’ mindegyike rendelkezett engedéllyel. Ezért az önkormányzat vezetése úgy döntött, hogy felbontja a fővárosi céggel kötött szerződését, és a XII. kerülethez hasonlóan saját hatáskörbe vonja az engedélyek kiadását is. — A Polgármesteri Hivatal felkészült a változtatásra — mondta Szalai Tibor —, az érintett irodák bevonásával a januári képviselő-testületi ülésre elkészült előterjesztés szerint az engedélyeket a kerület adta volna ki, és mivel az ellenőrzés is a mi kezünkben maradt volna, sokkal hatékonyabban védhettük volna a kerület útjait. Csak indokolt esetben, szigorúan meghatározott érkezési és elhagyási útvonallal készültek volna az engedélyek. Ezenfelül úgynevezett útüzemeltetési hozzájárulást is szedett volna a kerület. A célunk az volt, hogy a Polgármesteri Hivatal közlekedési szakemberei tudjanak minden engedélyről, illetve érdemben befolyásolhassák, hogy merre közlekednek a nagy tehergépjárművek. Csakis így lett volna csökkenthető a lakóutcák elviselhetetlen terhelése. A vállalkozókat a rendszer arra ösztönözte volna, hogy 12 tonnánál kisebb össztömegű gépjárművekkel hajtsanak be az övezetbe. Arra a kérdésre, hogy miért kell erről a kérdésről feltételes múlt időben beszélni, a jegyző keserűen jegyezte meg, úgy tűnik, hiába dolgozott a hivatal: — A fővárosi közgyűlés tavalyi utolsó, decemberi ülésén módosítva korábbi rendeletét, az engedélyek kiadását közvetlenül a főpolgármester hatáskörébe utalta. Hozzáteszem, ezzel egyidőben azok díját jelentősen meg is növelte. Megszűnt tehát az a lehetőség, hogy a kerületek adják ki az engedélyeket — tette hozzá Szalai Tibor jegyző. |
Láng Zsolt polgármester felháborodottan vette tudomásul a fővárosi közgyűlés döntését:
– Megdöbbentünk az eljáráson, amely nem a jobbítás szándékával, hanem csak a fiskális érveket szem előtt tartva született. A főváros csakis számára előnyös módon változtatta meg korábbi rendeletét. A főpolgármesternek például az engedély kiadása előtt nem kötelező egyeztetnie az adott kerülettel, ami elfogadhatatlan, hiszen az általunk védeni szándékozott kisebb utcáknak szinte mindegyike kerületi fenntartású. A főváros annyi nagy súlyú teherautót küld a II. kerületbe, amennyit akar, ő beszedi az engedélyekért járó pénzt, de a tönkrement utak felújítását nekünk kell kigazdálkodni. Elvették tőlünk a lehetőséget, hogy a kerületet jól ismerve mi dönthessünk az engedélyek kiadásáról.
Természetesen ilyen könnyen nem nyugszunk bele ebbe az igazságtalan döntésbe. A főváros ugyanis hatáskört vont el a kerülettől mint az utak fenntartójától, ezért bízunk benne, hogy jogi lépésekkel jobb belátásra bírhatjuk a főváros vezetését.