Elindult a fonódó villamoshálózat kiépítése

82

Megkezdődött a budai fonódó villamoshálózat kiépítése – jelentette be Tarlós István főpolgármester és Láng Zsolt szeptember 29-én tartott sajtótájékoztatón.

A 17 milliárd forintos fejlesztés révén átszállás nélkül lehet eljutni Észak-Budáról Dél-Budára. A főpolgármester megköszönte Láng Zsolt polgármesternek, valamint a II. kerület vezetésének, hogy részt vett a szakmai vitákban, és ennek eredményeképpen a helyiek igényeit kielégítő beruházás valósulhat meg. Az eseményen részt vett a projektért felelős Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid is

Tarlós István nagy lépésnek nevezte a budai villamosvonalak összekötését, jelezve: az észak és dél-budai közösségi közlekedési lehetőségek jelenleg igen szerények. Kiemelt fontosságúnak tartja a felszíni kötöttpályás közlekedés fejlesztését, amely sokáig folyamatos volt, de a hetvenes években megszűnt. – Ezt a szakmai hibát szeretnénk helyrehozni, ennek a része az 1-es villamos pályájának meghosszabbítása, illetve a 3-as villamos korszerűsítése. Megjegyezte, hogy a projektet nem volt könnyű összeegyeztetni a helyi igényekkel.

A részben uniós támogatással megvalósuló budai villamoshálózat-fejlesztés összesen 17 milliárd forintba kerül. Ebből 12,5 milliárd forint a Széll Kálmán téri ág kialakítása, itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, míg a Bem rakparti szakasz megépítése 5,2 milliárd forint lesz. Ennek köszönhetően az egykori 17-es villamos vonala bekapcsolódik majd a 19-es és 41-es vonalakba. Ha az 1-es villamost átvezetik a Rákóczi-hídon, akkor a fonódóvillamos összeköti majd annak két végállomását is.

Láng Zsolt polgármester beszédében szintén méltatta a szakmai szempontok alapján folytatott vitát, amely során a főváros és a BKK az önkormányzat számos kérését figyelembe vette. Hangsúlyozta, hogy ez a közlekedési fejlesztés az itt élők mindennapi életében is javulást eredményez. Hozzátette, hogy olyan beruházás veszi kezdetét, amelynek terveiről a szakhatóságok, az érintett önkormányzatok civil szervezeteket bevonva folyamatosan egyeztettek. Megjegyezte, hogy az eredeti, a II. kerületben élőket sok szempontból hátrányosan érintő tervek a BKK módosította: így például a villamosvonal Bem rakparti ágának Margit híd alatti újratervezték. Ennek köszönhetően biztonságosak lesznek a gyalogosátkelők, és használható marad a kerékpárút is, valamint déli irányba továbbra is két sávon haladhatnak az autósok, továbbá a Bem rakpart ezen szakaszán a párhuzamos parkolásra is találtak megoldást.

Az egykori 17-es villamos vonalán biztosítva lesz az akadálymentes-közlekedés, a projekt részeként teljes hosszában és szélességében felújítják a Bécsi út–Szépvölgyi út–Zsigmond tér közötti szakaszát, a Zsigmond teret, a Frankel Leó utat a Zsigmond tér és a Margit körút között, valamint a Török utcát. A sínpályák környezetében sor kerül a járdák és az úttest burkolatának teljes cseréjére, rendezettebb megjelenést kap a Lukács fürdő előtti utcaszakasz. A villamos gumibetétes hangcsillapítós sínpályán közlekedik majd, így számottevően csökken az érintett társasházak zajterhelése. A Margit híd budai hídfőjénél az új pályaszakaszok melletti házak a kerület és a főváros közös segítségével cserélhetik nyílászáróikat modern, hang- és hőszigetelt típusokra. Javaslatunk alapján átépítésre kerül Buda egyik legveszélyesebb csomópontja, az Ürömi út–Frankel Leó út–Zsigmond tér kereszteződés. Kezdeményezésükre a Kolosy téren átszállási kapcsolatokhoz igazítva alakítják ki a villamosmegállókat, és mindenhol akadálymentes peronokat építenek ki.

 

Hivatkozások:

A Magyar Nemzet honlapján megjelent cikk- Elkezdődött a budai villamosvonalak összekötése

Az MTV Híradó portálján olvasható hír

A Magyar Hírlap honlapján közzétett cikk